ZEMICHAEL

De interesse naar andere landen en culturen was al vroeg opgewekt bij Sappho. Doordat haar broer uit Ethiopië is geadopteerd, wilde zij meer onderzoek naar de cultuur daar en kwam zij uit op verschillende stammen die zij verder wilde onderzoeken. Geïnspireerd op haar broer Zemikel, kreeg de serie de naam Zemichael. 

Hamar

Surma

Karo

Informatie

Hamar

In dit schilderij zie je verschillende elementen van de Hamar-stam. 

Op de achtergrond zie je een vrouwenrug met krassen die zijn ontstaan door het slaan van mannen, dit is een van hun manieren om hun liefde te tonen. Linksonderin zie je een hoorn waar vrouwen mee rond lopen en de dorpen bij elkaar roepen om Jumping the bull aan te kondigen, een fenomeen waar een jongen een man wordt. Bovenin zie je een ingezoomd beeld van een klei haarbroodje, wat wordt gedragen door Hamar-mannen die een vijand of een gevaarlijk dier zoals een leeuw of een luipaard hebben gedood. Het kleibroodje symboliseert moed en wordt meestal elke drie tot zes maanden opnieuw gemaakt en kan tot een jaar na de moord worden gedragen. Een kleine houder, gemaakt van macramé, wordt in het voorste broodje geplaatst om struisvogelveren te tonen voor speciale gelegenheden. 

Rechts zie je de ingewijde een rennende sprong maken op de rug van de eerste stier en rent dan over de ruggen van alle anderen. Hij moet dit vier keer herhalen om zijn mannelijkheid te bewijzen. Als hij valt, wordt hij geslagen en genadeloos geplaagd door de vrouwen.

Surma

Als achtergrond is een afbeelding gekozen van het kruis van een Surma-man waar hij is beschilderd met krijt ter voorbereiding van een donga stokgevecht. Elementen van dit gevecht komen ook weer terug in de bovenste laag. Linksonderin zie je een Ethiopische vrouw met een lipplaat. Deze lipplaten worden gemaakt van klei en dit proces begint zes maanden voor het huwelijk met het doorprikken van de lip. De tijden daarna worden er steeds grotere platen in de lip geplaatst. Rechtsonderin zie je een dodelijke ijzeren polsmes dat een belangrijk wapen is voor de Surma en wordt gebruikt bij vee-invallen en territoriale geschillen. Over alle schilderingen heen zijn er stroken niet gevuld met verf, die het ruwe van de stokken van de stokgevechten aangeven. Het geeft het pure aan van het schilderij en het gevoel van de stam wordt hierdoor versterkt.

Karo

Op de achtergrond zie je de bekraste buik van een man. De volledige scarificatie van een mannenborst geeft aan dat hij een vijand of een gevaarlijk dier heeft gedood. Karo-vrouwen kerven in hun borst om zichzelf te verfraaien - er wordt gezegd dat de huidtextuur van een bekraste vrouw sensueel aantrekkelijk is voor mannen. De littekens worden gesneden met een mes of scheermes en as wordt ingewreven om een ​​verhoogd effect te creëren. Bovenin zie je een close-up van een met verf bedekt gezicht. Dit doen de Karo ter voorbereiding van een feest of dans, waarbij ze vaak het gevlekte verenkleed van een parelhoen imiteren. Rechts op het doek zie je een struisvogelveer waaiend in de wind. Terwijl oker, gele en witte verf het lichaam transformeren, komt de geest van de Karo vrij. Struisvogelveren, die worden gedragen als teken van moed, maken het algehele effect compleet.

 

Maak jouw eigen website met JouwWeb